søndag 8. mai 2011

8. mai, maling, grønnsakhagen og rare blader.

I dag har det vært sommertemperatur her og jeg har vært ute i 9 timer i hagen. Deilig å hage i shorts og t-skjorte! Jeg har malt pallekarmene ved trappa, den ene holder på å råtne i nerkant men den får holde ut til neste år. Har så mye annet jeg vil prioritere nå. Pergolabenken fikk seg ett malingsstrøk den også, det vil si der jeg kom til. Vil ikke klippe ned alpeklematisen, nå som jeg venter storbesøk på juni.

Etter å ha malt ferdig, gjøv jeg løs på "grønnsakhagen". Der det har vært lite grønnsaker og mest "ventebed". Yngstesønn har fjernet jodbærplantene sine og blandet ned en sekk kugjødselkompost. Jeg skal kjøpe nye jordbærplanter til han. Jeg fikk røska opp en stor mengde oregano (fy som de sprer seg), tatt opp akeleier og iris. Noen ble potta opp for salg, andre plantet i bed. I singla fikk jeg fjernet masse som hadde frøsådd seg. Lengre kom jeg ikke i dag. Måtte jo ha noen pauser i solkroken med ei bok også innimellom.

Det har skjedd noe rart med pellisen Hills of snow. Den har plutselig fått andre blader. Lurer på om jeg må fjerne de med "feil" blader, om de kan ta over hele planten? Tar gjerne i mot råd.

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Jeg er ikke sånn helt stiv på pellis og sporting/mutering. Men, jeg tror at planten har fått en sport, det vil si at den har laget et skudd som har fått en annen genetisk vri. Denne kan du fjerne og lage stiklinger av.

Om du lar den stå på så kan det være de lever i symbiose, eller så kan det hende den tar over. For. Det er også mulig at den grenen som kom der er en slags revertering (nå gjetter jeg litt vilt basert på dårlig husk) og i såffal bør den fjernes for da er ekstraskuddet mer livskraftig.

Ettersom brokbladete hvite blader i utganspunktet er mindre livskraftige enn grønne blader (sånn generelt sett) så ville jeg ha fjernet den nye.

Eller, en tredje mulighet er virus. Men jeg veit ikke.

haha, dette var jo bare forvirrende. Fjern og lag stikling, eller spør på pellisnett (pelargoniaforum)

Frøya-Heidi sa...

Takk Anne, da tar jeg å følger ditt råd og lager stikling av de nye bladene.