søndag 24. april 2011

Blomstrer 24. april og hva er dødt..

Dagen i dag startet bra og vi hadde opp til 20 grader i skyggen. Det var litt mere skyer i dag, men det gjorde ikke noe. Det var deilig å hage i t-skjorte og knebukse. Etter at jeg ga meg i hagen rundt kl.17.00, slo været litt om og det ble kaldere i lufta og noen få regndråper.

Jeg fikk renska ugress og gjødsla med hønsegjødsel i slangebedet og steinbedet på utsiden av gjerdet. Mens jeg holdt på med det, fikk jeg plutselig øye på bjørka i skillet mot naboen, den hadde fått museører. Så da heiv jeg fra med det jeg holdt på med og klipte ned alle rosebuskene. Den ene New Dawn viser ingen tegn til liv, så da tror jeg at jeg planter ne alpeklematis der i stedet. Abraham Derby og Romance ser også døde ut.

Av staudene ser jeg ikke liv i himalaya fotblad eller noen av solhattene..

Her kommer noen bilder av det som blomstrer i dag. Den første blåveisen blomstrer, men var så liten at jeg ikke fikk tatt noe pent bilde av den. Så det får bli en annen dag.

                                            Denne har jeg funnet ut, muligens heter primula marginata.
                                          Den hvite kuleprimulae blomstrer veldig i år.
                                           Haquetica epipactis Variegata blir litt større for hvert år.
                                           Primula.
Primula tschoktschorum arcita.
                                                   
                                                                   Hvit primula juliae.
                                                                     Primula vulgaris.
                                                  Lilla primula juliae. Nydelig farge!
                                                           Bergenia Bressingham White.

5 kommentarer:

Rita sa...

Hei, jeg fant nettopp bloggen din. Så fin blogg og flotte primulaer du har. Jeg har nettopp startet hageblogg jeg også, mest for egen del for å ha litt oversikt, men hagen min er i startgropa ennå. Om du er interessert så er det: http://ritasfryd.blogspot.com/. Jeg kommer nok innom her oftere.

krepsemor sa...

Så mange fine Primula du har! Artig å ha litt forskjellige. Synd med rosen din, men det blir sikkert flott med en alpeklematis der i stedet! Ja, vi har hatt et nydelig vær siste dagene. På langtidsvarselet ser det ut til å vare flere dager! Krysser fingrene for det =)

Mariann sa...

Her er det også noen roser som ikke har klart vinteren. Faktisk er det også endel primula som ser døde ut, men de stod i potter så det var vel min egen feil.
Vi får glede oss over det som har klart seg og som spirer i bedene etterhvert. Så mange nydelige primula du har.

Elins reiseblogg sa...

Det gror bra på andre siden av Frøya også nå ser jeg :) Jaggu ble det et flott vær i påska! Kos deg videre i vårstemningen!

Inger Marie sa...

Primula er flotte vårblomster en alltid kan stole på kommer igjen og igjen.
Hvite kuleprimulaene dine var spesielt flotte :)