lørdag 4. desember 2010

Begonia rex.




Desember er her. Tid for fornyelse av planter i vinduskarmen min. Jeg har mange pelliser som har okkupert vinduskarmene på stua og kjøkkenet. Nå er di forvist til ett kjølig soverom. I blomsterbutikken var jeg på utkikk etter hvit azalia, som er ett must til jul for meg. Jeg må også ha amaryllis, men de venter jeg litt med å kjøpe ennå.

Da falt øynene min på en bladskjønnhet, en begonia med sølvblad, røde nerver og stilker. Regner med at det er en Begonia rex. Den måtte jeg bare ha! Hvis dere åpner lenken, ser dere hvor utrolig mange flotte utgaver det finnes av denne. Synd det er så sjelden de selger disse i butikkene. Ønsker meg mange flere og skal legge inn ett ønske til butikkinnehaveren!

2 kommentarer:

Elsa sa...

Begonia rex er virkelig flotte bladplanter. Ikke så fryktelig vanskelige å stelle heller. En plante en kan ha mange av for det er så mange varianter av den.

Ha en fin adventshelg:)

Kristin Aurdal sa...

Den var flott - nydelig sølvfarge. Jeg har to stykker, en med burgundrfargede blader, og med sølv, grønt og burgunder. Begge er kjøpt på den lokale Sparbutikken. Den ene har jeg faktisk hatt i et par år, så kenskje jeg burde gi den ny jord til våren.